Glöggkalas

Med stor varning för en rejäl bildbomb så får ni bilderna från det glöggfikat som jag fixade till första advent 2013! Körde även en liknande kopia när vi firade farmor dagen efter..._MG_4987Kanelbrowniegranar Bakade kakan i långpanna och skar ut granar när den svalnat.
  • 200 g smör
  • 200 g mörk choklad
  • 4 st ägg
  • 3 dl strösocker
  • 2 dl vetemjöl
  • 1 tsk bakpulver
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 2 tsk kanel
Sätt ugnen på 200°. Smält smöret i en kastrull. Bryt chokladen i bitar och låt den smälta i smöret. Vispa ägg och socker. Blanda mjöl, bakpulver, vaniljsocker och kanel. Rör först ner mjölblandningen i äggsmeten, och sedan chokladsmöret. Klä en långpanna 20x30 cm med bakplåtspapper. Häll smeten i långpannan. Grädda i mitten av ugnen ca 15-20 min. Låt kakan svalna och skär den sedan i granformar.  
_MG_4953Vita chokladstjärnor gjorda i iskubsformar med torkad frukt som hackats._MG_4954Skurna, franska pepparkakor som blev till söta björnar. _MG_4955Hela släkten tomte-gubbar samlade!_MG_4960Snöbollar gör man av cakepops som man doppar i vit choklad och rullar i kokos._MG_4961Godisklubbor av rullade remmar som doppas i choklad och dekoreras med något fint strössel. Massor av små mini-pepparkakshus placerade jag ut lite här och där också. _MG_4964Höga tårtfat har jag gjort att runda skivor som jag klätt i omslagspapper och trätt på stadiga papprör. Lite meckigt och ostabilt så den bästa idén är att göra av papperstallrikar och papp-muggar, hur lätt och bra som helst! Dekorera gärna med bollfransar eller annan dekor som passar._MG_4965Kakor och tårtor i mängder! _MG_4970Liten jultårta av kladdig chokladbotten med krämig ganache emellan. Spacklad med pepparkaks-smörkräm och sedan täckt av kokos och sugarpaste-dekorationer. _MG_4972Pepparkakscupcakes
  • 50 g smör
  • 4 dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • 2 dl socker
  • 2 msk kardemumma
  • 2 msk kanel
  • 1 msk mald ingefära
  • 1/2 msk malen kryddnejlika
  • 1 ägg
  • 2 dl mjölk
Sätt ugnen på 200°C. Smält smöret och låt svalna. Vispa ohop med ägg och mjölk. Blanda ner det torra och klicka i muffinsformar. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 15 minuter.Vispa ihop en frosting och spritsa på, dekorera med sugarpaste-figurer som fått torka.Gör gärna några cupcakes-wrappers och ställ dem i. _MG_4974 Hett tips till glöggfesten, julafton eller lördagsfikat är en kaffebricka. Olika sorters socker, kanderade apelsinskal, honung, hackad mörk choklad och julkryddor. Brygg en stor kanna mörkrostat kaffe och låt gästerna servera sig själva sin favorit. Ha eventuellt lite starkare saker att spetsa till drycken med. _MG_4976Cake-pops gjorda i pralinformar med pepparkakskrydda.  _MG_4867Cakepops med mörk choklad och polkagris som krossats i mortel._MG_4872Granar av pappkoner i klädda konservburkar bildar en liten skogsdunge bland alla fat. _MG_4874 Marängklubbor i olika pastellfärger och strössel. Spritsa ut marängsmeten på bakplåtspapper, strössla och stick i en grillpinne innan det är dags att grädda! _MG_4875Små behållare som jag vikt själv av tjockare papper och klätt med omslagspapper innehöll köpe-godis som jag tycker passade fint till._MG_4876Slå till med ett rejält pralin-fat med massor av olika sorter! _MG_4877På spisplattan kunde man göra sina egna struvor!_MG_4984Sugrör med små hjärtan som klistrats på ger ett festligt intryck!_MG_4880Några rejäla burkar med kristyr-pepparkakor hör självklart hemma på dessert-bordet. _MG_4882 Muggar och glas piffades med specialbakade pepparkakor och ett fint snöre. _MG_4888Rödvitt! _MG_4886På ett gäng teskedar fäste jag snöstjärnor i lera som jag stansat ut och låtit torka. En klick smältlim så var det klart!_MG_4893Sockerbitar som jag fäst sugarpastefigurer på med vit kristyr. _MG_4895Pepparkaksflarn med pärlsocker (samma recept som till pepparkakssticks) och skedar med smält choklad och polka-kross på. Supergott i kaffet eller varma chokladen!_MG_4896Glöggen serverades i flaskor, termosar och kannor med etiketter på så att alla kunde hitta sin favorit. Hemmakokad vinglögg, sockerfri vit glögg och så några köpte sorter och vinnaren var Icas alkoholfria, haha. _MG_4901Små dekorationer som flaggor till exempel, gör det hela lite piffigare och festligare på stubben!_MG_4902Snipp snapp snut så var glöggen slut!_MG_4904
3
Recept | |
#1 - - Sussi:

Jisses vilket kalas. Underbara tips. Älskade den enkla grejjen med vit choklad och torkad frukt i iskuber. :D Tummen upp"

#2 - - Mimmi :

Åh vilka fantastiska bilder! Nu fick jag tips inför julen ;)

#3 - - Lina:

Men vilket underbart bord med goda grejer!!! Önskar att jag hade varit på/ordnat något sånt nån gång :D Får man fråga hur många som skulle komma på adventsfikat? :)

Svar: haha typ tio pers var det :) Det blev över en del som du förstår....
Linda Blad

#4 - - Biggeros:

Men, oj vad ambitiöst:) otroligt säger jag. Har inga andra ord att säga. Imponerad!!!!

#5 - - ellinor sjöberg:

Men hur underbart och grymt är inte allt detta! Helt fantastiskt :D

#6 - - Nicolene:

Smaskigt.. Mums till den kalaset

#7 - - Helena Rahlenius:

Gud så mycket gott !!
Hur har du fått till mini pepparkakshusen ?

#8 - - Emmy's Life:

Så mycket gott på en och samma gång! Och så härligt fina bilder. Julstämningen infinner sig ;)

#9 - - Alexandra:

Åhhh!!! Jag svimmar nästan - gud så vackert, fint och gott och oj. Jag är så himlans imponerad! WOW!

#10 - - Anonym:

Så läckert. Mycket som man kan härma, härligt. Jag får dock väldigt konstig layout på bilderna, liksom avlånga? Undrar vad det kan bero på.

#11 - - Agnes:

Oj mycket fint, och säkert gott! Ska nog testa flera av recepten :)

#12 - - Malin :

Men alltså åååhh.... vilka underbara bilder på din härliga blogg!
Och ja, en fika hos dej vore nåt de ;-)
/ Malin
malinedlund.blogg.se

#13 - - IdaSandin:

Fina bilder! De får mig att längta ännu mer till jul :)

#14 - - Linda:

Åå, jättebra inspiration och fina bilder!

#15 - - Lina:

Jo det kan jag tänka mig, ÄVEN om man skulle ha ätit alldeles för mycket per person (vilket jag definitivt hade gjort) ;)

#16 - - Marie Bergman:

Alltså WOW!! :)

#17 - - Filippa: En neuroatypisk blogg:

Wow, kan vara häftigaste fikat jag sett. Vilken grej! Vilken inspiration!

#18 - - Inger:

Usch. Nu ångrar jag mig verkligen.
Jag har nämligen slutat att äta godis. Snart 7 månader sedan. Har även minskat på kakor och sånt.
Till denna julen så blir det snudd på ingenting på godis bordet.

Men oj vad många sorter som jag vill göra och äta. SUCK.
Men ett stort TACK för inspiration till hur man kan piffa till ett matbord. Det känns som en bild tagen ur sagornas värld.

Svar: Jag äter ju själv inget socker men man kan ju göra mer hälsosamma alternativ om man vill. Själv äter jag mandlarna till glöggen och ev. något med mörk choklad :) Heja dig!
Linda Blad

#19 - - Stickan!:

Åh, detta är ju helt otroligt. Så mycket gott och vacker på samma gång :-)

#20 - - Heja Jamal:

WOOOOW! Vad gott allt ser ut! Tror att jag dör!

#21 - - Venice:

Du är ju helt otrolig!! Om jag hade varit barn och kom till detta kalas... Ja det är faktiskt ett KALAS och inte nåt litet fika ? ;) Jag skulle trott jag kommit till himlen!! :D <3 Fy fan va du är kalasbra! :D

Svar: haha du är härlig!
Linda Blad

#22 - - Bohemica´s Boutique:

Gud vad häftigt, jag skulle vilja lära mig baka! :)

#23 - - Anonym:

Underbart inlägg och vilken inspiration till kommande glöggmingel.

#24 - - Joanna-Livet med Asperger syndrom och kronisk smärta:

mumms

#25 - - Jenny:

Men vad mycke idéer jag fick nu! Himla bra jobbat och tack för inspiration!! ^^,

#26 - - Robex Lundgren:

mums

#27 - - Peasyeasy:

Ojojoj vad juligt och fint!

#28 - - Viktoria:

Vad fint du har gjort. Blir lycklig av att kolla på alla härliga bilder :)

#29 - - Olivia:

ALLTSÅ OMG!! Det är inte ens december än ju..

#30 - - Daniella:

Vilken mysig bildbomb! ;v; Allt ser jättegott ut och bilderna tycker jag ger av en riktigt mysig stämning!

#31 - - Johanna:

Åh så härliga bilder. Visst längtar man efter jul nu :)

#32 - - Ingrid Wenell:

ÅÅÅ vad sötsugen jag blev nu!! ser underbart ut!

#33 - - Ida:

OJ vilken överraskande julstämning jag fick av detta inlägg! : D Såååå fint!!

#34 - - Designtjejen/Emmelie:

Men åhhh jag vill också komma!!

Svar: hihi du brukar ju inte göra så dåliga saker du heller!
Linda Blad

#35 - - Nicole:

Va mumsigt det ser ut.. 😍

#36 - - Petra:

Så mycket gott o vackert :D

#37 - - Emilia:

Wow, sååå imponerande! Tänk om man vore lika ambitiös som du haha.

#38 - - Caroline :

Men Ååh så underbart!! Där hade jag velat vara!

#39 - - Eleonora:

Allt det där ser så gott ut!

#40 - - Kattis:

OMG vilken inspirationsbomb till adventsfikat!!:)

#41 - - Luucy:

Så mycket gott!

#42 - - Longevity - en blogg om hälsa:

Åh, jag som skulle sluta med fika haha, det får bli nästa år :P

#43 - - Karin:

WOW vad mycket fint:)

#44 - - ninni:

Men så mycket fint! Vilket jobb!

#45 - - Elisabeth:

Överförtjust!!! Så pyssligt o så många uppslag du gett oss!!!

#46 - - Sofia:

Så mysigt och fint allting är :-)

#47 - - Elle:

WOW!! Vad duktig du är och en sådan inspiratör!
Jag skriver ut hela inlägget och hoppas att jag någon gång vågar mig på granarna.
Det är så kul att se folk som har en talang, ett öga för detaljer och lägger ner tid och omtanke.

Riktigt imponerande!

#48 - - Linnea:

Åh vilket mysigt och juligt inlägg, så himla underbart att det snart är jul! :)

#49 - - Carro:

Mums!

#50 - - Emma:

DRÖM!!!

#51 - - Hanna:

Åh så mycket gott!

#52 - - Jasmine:

Wow! Det ser helt galet ut! Du är så väldigt duktig och ambitiös är inte tillräckligt för att beskriva det du lyckades åstadkomma. Ett mycket inspirerande inlägg - tack för det.
Kram

#53 - - Carola:

Så himla mycket gott! Dom små jordgubbarna vad är det du har mellan? Kram

Svar: vanlig grädde :)
Linda Blad

#54 - - Lee Jernberg:

Hej Linda, fantastiskt julfika! Har några frågor, när du gjorde pepparkakshusen använde du mallar då, hur gjorde du renarna och mössen? ( ser ut som kokostoppar men hur har du gjort hornen? ) och har du gjort alla vimplar eller har du beställt ? Vart hittade du sugrören? 😃😃😃 blev många frågor
Tack på förhand
Hälsningar Lee

Svar: Jag gjorde egna mallar i papper till husen :)
Renarna är kokostoppar med chokladhorn som jag spritsade och lät stelna. Alla vimplarna har jag gjort. Sugrören köpte jag på ebay men finns lite varsomhelst.

Mössen är maränger som jag spritsat, med mandelöron och lakritsrem till svans. kram
Linda Blad

#55 - - Lee Jernberg :

Tack!
Vart får du inspiration ifrån och hur kommer du på allting, det är otroligt :))) det mest fantasirika julbord jag sett!
// Lee

Upp
hittarecept.se