Frukost lunch middag

 
Smoothies är multimat som funkar till både mellis, dessert eller frukost tycker jag.
 
 
Variera matigheten genom att tillsätta nötter, fibrexflingor eller solroskärnor till bären. 
Även yoghurt istället för mjölk gör att det blir mer mättande.
Jag väljer helst laktosfritt eftersom det är snällare mot magen.
 
 
Pannkakor är ett minne blott, nu gör jag bara plättar i mitt gjutjärnslagg. Blir magiskt bra!
Smeten vispar jag bara ihop av några ägg, en skvätt mjölk och någon matsked fiberhusk samt en nypa salt.
Det godaste att servera med är vispgrädde med lite yoghurt i samt sylt eller sirap!
 
 
Denna soppan gjorde jag på prov och det slutade med att jag var så mätt att jag höll på att sprängas. Den blev alltså suuupergod, selleri är vansinnigt gott. Denna soppan samt min tomatsoppa är absoluta soppfavoriterna!

Svamp och sellerisoppa 4 port
 
1 gul lök 
200 g rotselleri 
250 g champinjoner, gärna kastanjechampinjoner eller skogssvamp 
2 msk smör 
1 l grönsaksbuljong (vatten och buljongtärning eller fond)
2 dl matlagningsgrädde 
salt och peppar 

Skala lök och selleri och ansa svampen. Skär allt i bitar. Fräs det skurna i smöret i en kastrull. Tillsätt buljongen. Låt det koka sakta ca 15 minuter eller tills sellerin är mjuk. Tillsätt grädden och koka upp.

Mixa soppan tills den är slät. Smaksätt med salt och peppar. Toppa med lite rostade solroskärnor.

 
Pizza med kylskåpsrens
 
Botten:
1 msk fiberhusk+1dl vatten
3 ägg
salt, oregano
 
Blanda ut husken i vattnet och låt stå några minuter. Vispa under tiden upp äggen fluffiga och fina.
Rör ihop alla ingredienser. Häll ut på bakplåt och grädda i 200 grader i tio minuter.
 
Toppa sedan med dina favorittillbehör och grädda ytterligare 10 minuter.
 
 
Kladdkaka

75 g smör
0,5 dl mjölk
2 ägg
0,5 dl kokosmjöl
0,25 dl kakao
3 msk sukrin
 
Vispa ihop smält smör, mjölk och ägg. Rör i de torra ingredienserna.
Häll i en smord form och grädda i 175 grader ca 10 minuter.
Servera med vispad grädde och bär!
 

 
Snabb-frukost är yoghurt med hallon som toppas med lite granola.
 
 
En fantastiskt god fisk soppa med lax och tors. Kryddad med dill, lök och en väldans massa persilja. Mums!
Recept | |
Upp
hittarecept.se