Om att inte kunna få barn och annat sådant

 
Mitt humör måste vara på en toppskala denna veckan. Inte nog med att det är toppenväder, jag har fått mens! Haha.
 
Alltså, det är kanske inget man jublar för vanligtvis men för mig som inte haft en oprovocerad sådan på fyra år så är det verkligen uppseendeväckande. 
 
Vi har försökt att få barn sedan 1,5 år ungefär, då tyckte vi att det var lagom att börja försöka eftersom det säkert ändå skulle ta lång tid innan det blev något då jag varit hos gyn tidigare för att få igång ägglossningen. Men vi förstod ganska snart att det här var något knas så vi har varit på ett helt gäng besök hos gyn, IVF-kliniken och tagit tester, pratat, gjort undersökningar m.m. Ja Gud vet vad vi inte gjort.
 
Det konstaterades i alla fall att det är toppkvalité på allt och min passage är som "ett perfekt skolboksexempel".
Problemet var att det inte blev någon ägglossning, inte ens av de tabletterna som man får för att kicka igång det.
Jag har visserligen accepterat att jag är en udda fågel men någon gång vill man ju få bukt med det. 
 
 
Så jag testade på s.k. alternativa metoder, helt enkelt naturliga vägar. Tog några tester och låg lite lågt på någora värden så fick rådet av smörja med progesterall kräm och äta en del kosttillskott. Mådde som en prinsessa under den månaden jag gjorde det.
 
Men när det inte kom igång efter två månader så gjorde jag salivtest som skickades till USA för utredning. Och på påsklovet fick jag svar på det, progesteronet (det kvinnliga könshormonet) var lågt och istället hade jag extremt högt testosteron (manligt könshormon) så inte så konstigt att kroppen inte ville ha någon ägglossning. 
Dosen progesteronkräm ökades och efter bara drygt 2 veckor så fick jag alltså min första mens. Liiite men någonstans ska man ju starta!
 
Ja, nu återstår att se vad som händer mer, men hoppfullt känns det ju. Jag hade på G att boka in akupunktur också, har inte riktigt bestämt mig för om jag ska göra det eller vänta och se. Troligen så är det ju progesteronhalten som behöver upp i kroppen och det verkar ju lösa sig bra nu...
Och vi har inte brådska, visst vore det kul om det händer nu snart men å andra sidan dör vi inte heller om det tar ett halvår till. Ingen desperation här alltså även om jag tycker att nu vore det väl lite lagom...
 
Fortsättning följer i detta spännande ämne... ;)
 
Outfits | |
#1 - - Lina:

Va skönt/kul att det går framåt och att de har hittat vad det kan bero på. Håller tummarna för att du lyckas bli gravid så småningom :)

Sen måste jag bara säga att den där klänningen var helt underbar! Var kommer den ifrån? och hör skärpet/bältet till?

Svar: Tack snälla!!! Ja det är bra att veta orsaken 😍 klänningen är hm barn och skärpet är ebay
Linda Blad

#2 - - J:

Jag vet hur det är. Tack för att du delar med dig av detta, tycker att det borde bli mer accepterat att prata om mens och sånt som hör till.
Hoppas att det fortsätter gå framåt :)

Svar: Hej. Vem är du anonym?
Linda Blad

#3 - - Anonym:

Hoppas att du också har bett till din Gud (!) för denna önskan att få barn. Barn är en Guds gåva till oss. Lägg denna önskan i Guds händer och vila i detta.

Svar: Hej vem är du anonym
Linda Blad

#4 - - Anonym:

Ps 127:3 och Ps 128:1-6

#5 - - Anonymus:

Hej underbara Linda!
Har följt din blogg ett bra tag nu men aldrig kommenterat tidigare. Vill bara säga att du inte ska glömma att tala om detta med kung Jesus!

Allt Gott!

Svar: Ringer the king ikväll!
Linda Blad

#6 - - Anonymia:

Gud är stor linda! Glöm aldrig det :)

Svar: Hallilulja Anonymia!
Linda Blad

#7 - - Anonym:

Oh vad spännande! Håller tummarna för er👍

Svar: Tack snälla! Det gör jag med ;)
Linda Blad

#8 - - Sarah:

Jag brukar inte kommentera eller läsa din blogg så ofta, följer dig via insta istället och inspireras massor! Nu kände jag dock för att lämna en kommentar, för det är verkligen vågat att du skriver så öppet och berättar :) Jag önskar er all lycka och hoppas ni snart får bli gravida!

Svar: Å vad kul, vad heter du på insta?
Jag har inget problem att vara öppen med detta, tycker det hyssjas för mycket kring sånt här. Är snarare mer orolig för att folk ska äcklas över allt mens-prat ;) Tack vad glad jag blir över dina ord! kramar!
Linda Blad

#9 - - Anonym:

Önskar dig ett stort lycka till i denna strävan till barn. Vi har snurrat runt runt i karusellen med utredningar med IVF och allt vad det innebär. Eller mer berg o dalbana än karusell, hopp o förtvivlan. Har nu två små busar här hemma som till slut kom till oss, via adoption. Så självklart nu när allt är "färdigt", de var ju just de två som skulle bli våra underbara hjärtan👨‍👩‍👧‍👦💕

Svar: Å vad roligt för er! ja jag hoppas att det blir samma för oss :) Är inte alls främmande för att adoptera utan hade helst velat ha ett biologiskt samt ett adopterat. Det är synd att det är så dyrt bara, då är det ju nästan mer värt att få ett biologiskt om man kan det :) kram
Linda Blad

#10 - - Anonym:

Lycka och styrka till er i berg o dalbanan det innebär att försöka bli förälder! Vi kämpade oss igenom många (för många) IVF innan våra underbara busungar kom till oss via adoption. Så självklart när de är här att de skulle bli "våra"👨‍👩‍👧‍👦💕

Svar: Tacktack! kram
Linda Blad

#11 - - Ester - esterevelina.se:

Tack för att du delar! Har själv svårigheter att bli gravid men sitter här nu med andra barnet i magen och jag hoppas att ni snart får er önskan uppfylld oxå! Kramar från en som också har kämpat <3

Svar: tack själv! Det är roligt att få höra om andra som varit eller är i samma sits! kramar och grattis!!!
Linda Blad

#12 - - Johanna:

åh kul att höra (läsa:D) att det kom igång igen! Kan dock ändå rekomendera akupunkturen då det kan hjälpa till när man försöker bli gravid och jämna ut knasigheter och obalanser i kroppen. Om inte annat känner man sig som en ny människa efteråt;) lycka till nu
kramar från schweiz!

Svar: Hihi ja VERKLIGEN! Ja men då ska jag ringa henne imorgon och boka lite tider. Är lite nyfiken på att testa det också och när du säger det så får jag ju göra det ;) Kan kanske snabba på processen lite om inte annat. KRAM
Linda Blad

#13 - - När Annie fotograferar i Kalifornien:

Så kul! Grattis!! :-D Lycka till med barndrömmarna. Blir så rött på folk som bara tror att det är att "skaffa", som om det är en ny vas från IKEA. Det är ju det största man kan få vara med om; vissa missbrukar och tar det för givet, andra har svårt med det och uppskattar varenda sekund, några drömmer bara om det. Jag tillhör sista gruppen just. Jag har aldrig försökt, men det är inte rätt läge nu heller. :-) Men jag älskar barn och vaktar vännernas så mycket som möjligt!

Svar: Haha ja så tänkte även jag för några år sedan. Planerade liksom vilken månad jag ville ha barnet i . Men barnet blir ännu mer efterlängtat nu!Härlgit med vänner som har barn! Då kan man få umgås med dem när man själv känner för det ;) kram och ha en go helg!
Linda Blad

#14 - - Anonym:

Boktips: Drömmen om ett barn av Tobias Åkerman. Ovanligt att läsa om en mans perspektiv kring ofrivillig barnlöshet, IVF osv. Lycka till!

#15 - - Ann-Sofie:

Lycka till! men håller med anonym. Be för det. det gjorde vi när vi försökte få barn. :) Till sist blev det en liten knodd :)

Svar: Tack så mycket!
Linda Blad

#16 - - Anonym:

Lycka till!

Svar: Tacktack! :)
Linda Blad

#17 - - Joy Wagner:

super vacker klänning till en söt tjej :)
Hoppas du har en riktigt fin tisdagskväll!
kika gärna in och lämna ett litet spår på min nya blogg.. inom kort kommer jag dela med mig av sponsrade tävlingar med riktigt fina priser :) hade varit kul om du deltog!

Svar: Ha en fin kväll du med!
Linda Blad

#18 - - Julia Andersson:

Åh stort lycka till !

Svar: tack! är smått överväldigad av alla människor som bryr sig om och all nätkärlek!
Linda Blad

#19 - - Ulrika Green:

Har precis hittad din blogg efter att hittat dig på insta och kunde inte sluta scrolla, har fått hur många nya DIY projekt som helst! Tack för inspirationen!
Har också varit inne för utredningar då vi försökte få barn och gick under ett par år omväxlande på tabletter och sprutor för att få ägglossning. Hösten 2012 föddes min första tjej och för fem veckor sedan min andra, håller tummarna för dig!

Svar: Vad kul att jag kan inspirera dig till sådant😊 jag drar mig kite för sprutor osv. Hur reagerade du på dem? 💗
Linda Blad

#20 - - Anonym:

Vet hur de är men på mig hittar dom inget fel men vet att jag kan bli gravid och de är en lättnad

Svar: Men då är det väl inget fel om du inte har några problem att bli gravid? Eller är jag trög och inte fattar 😊
Linda Blad

#21 - - Lina Berglund:

Hej!
Jag följer dig på instagram och tycker du är så underbar, jag hoppas verkligen att ni kommer kunna skaffa familj ihop! Nu har du fått svar men annars vill jag tipsa om en gynekolog: Ludmila Ondrasek som har en privatklinik i Sundsvall. I en tidning här i mitt län så fanns en artikel om ett par som haft x antal missfall, till slut adopterat men sedan kommit i kontakt med denna kvinna och därefter blivit med biologiska barn. Balansen i underlivet hade inte varit som den skulle så ev. så skulle det ha berott på den som dem inte kunnat få barn tidigare. Artikeln var ett tag sedan men jag har för mig att det var något om en ofarlig (missförstå mig rätt) infektion men som är vanlig och man kan ha den utan att veta om den. Varma hälsningar
Lina

Upp
hittarecept.se