Tårta och biskvier av slattar

 
I söndags bjöd jag hela stora familjen på söndagsmiddag och desserten hade jag färdig i frysen redan. 
 
 
Städade ur frysen härom veckan och hittade massor av olika små påsar med smörkrämer och tårtfyllningar som jag inte hade lust att spara. Så med lite tankeverkstad så blev det nya godsaker. 
 
 
Sedan hade jag två olika tårtfyllningar också, en hallon/blåbär samt en chokladmousse. Dessa gjorde jag en glasstårta av. För att få en hög och fin tårta använde jag mig av en stor konservburk som jag plastade på insidan. Sedan hällde jag bärmoussen i botten på den plastade burken och lät frysa till sig. Därefter hällde jag i chokladmoussen och så fick det frysa till sig. 
 
 
Tog loss den ur burken och spacklade med chokladsmörkräm och spritsade runtom. Frös sedan ner den så att den skulle hålla sig till söndagen, men detta smörkrämsmomentet kan man göra precis innan servering också.
Innan servering tog jag ut den en halvtimme innan och dekorerade med färska jordgubbar.
 
 
 
 
 
Det blev även ett gäng med biskvier av de slattarna med smörkräm jag hade liggandes.
 
 
Smörkräm fanns det både i pepparkakssmak och i kokos/limesmak och då gjorde jag superenkla bottnar, bredde smörkrämen på och doppade sedan i smält choklad. Tadaa! Biskvier med liten touch. Receptet kommer från Jennys matblogg. 
 

Till 20 st biskvier…

200 g mandelmassa
1/2 dl socker
1 äggvita

smörkräm

300 g blockchoklad

 

Riv mandelmassan. Blanda ihop med socker och äggvita. Klicka ut små bottnar på en bakpappersklädd plåt, de blir mycket större i ugnen. Grädda i 175 grader, ca 10-20 minuter tills de fått en fin färg.

Bred smöret lite toppigt på undersidan av mandelbottnarna. Jag använde baksidan på en sked. Ställ i kyl eller frysen minst en timme.

Smält chokladen på svag värme. Doppa biskvierna i chokladen, vrid dom lite så att överflödig choklad rinner av. Chokladen får inte vara för varm, då glider den nästan av biskvin.

Förvaras i kyl (det går även bra att frysa dom).

 
 
 
Recept | |
#1 - - ɑ n n i k ɑ:

Mumsigt :D

Upp
hittarecept.se