Topp med ståkrage

P9200097

September 005

P9200118

Denna av topp tycker jag är väldigt fin i modellen. Man får till en lite högre hals om man syr den av en gammal kjol och då använder kjolens linning som krage. Kjolens nedre fåll återanvänder jag också så den enda fållen man själv behöver sy är den vid ärmarna.

Den första delen klipper jag ut som en ärmlös topp och sedan klipper jag två ärmar och syr fast.

Dragkedjan som ofta finns baktill på kjolar kan man också använda så slipper man göra en egen uppfinning för att huvudet ska gå i öppningen.

På den svarta tröjan har jag använd både dragkedjan och fickan på framsidan. Älskar hur enkelt det blir att sy när man lär sig tänka så att man kan köra genvägar och dra nytta av de smarta grejer som redan är färdigsydda på gamla plagg.

Augusti 007

 

P8300055

Mitt liv | |
Upp
hittarecept.se