Enkel påsktårta!

Denna goda och superenkla påsktårtan går så snabbt att göra att jag har gjort den två år i rad. En enkel kladdkaka med en ganache som inte tar längre tid än fem minuter att göra och så bara att garnera. Inte särskilt svårt alls och kladdkakan tar man bara sitt favoritrecept om man inte vill använda det nedan. Jag slängde i lite minimarshmallows också för att få den lite segare och härligare.

De salta pinnarna klippte jag i bitar med en sax och la i en ring och inuti fyllde jag med de godaste små chokladäggen. 

Påsktårta

170 g smör

4 dl socker

4 ägg

1 tsk vanlijsocker

5 msk kakao

2 dl mjöl

Sätt ugnen på 170 grader.

Vispa ihop ägg och socker pösigt. Smält smöret i en kastrull.

Blanda de torra ingredienserna och vänd ner i smeten.

Vispa ner det smälta smöret.

Smöra och bröa en springform, häll i smeten och ställ i ugnen 25-30 min. Låt svalna och ställ i kylen.

När kakan svalnat häll över ganachen och låt stå i kylen ett par timmar. Garnera tårtan med salta pinnar och fågelägg vid servering.

Ganache

200 g mörk choklad

2,5 dl matlagningsgrädde

100 g smör

1 krm havssalt

Koka upp grädden. Hacka chokladen och rör ner i grädden med en sked tills den smält.

Tillsätt smöret i små kuber och rör tills det är en slät smet (eller mixa med mixerstav).

 

 

Mitt liv | |
Upp
hittarecept.se