Färga ägg med naturliga råvaror

Hej på er! Jag har börjat kika lite på årets påskpynt som förstås blir en massa ägg och så fjädrar och lite annat krafs. Vanligtvis har vi bara bruna ägg hemma men så köpte jag några vita bara för att kunna färga dem själv.

Först gjorde jag hål med en potatissticka i båda ändarna och rörde runt lite i ägget så att det gick hål på gulan. Med munnen mot det ena hålet blåste jag sedan hårt så att ägget åkte ur skalet och ner i ett glas och sköljde sedan ur skalet lite.

Sedan kokade jag skalen med rödbeta och björnbär från förra sommarens skörd och så fick de ligga i spadet över natten så blev de vackert marmorerade.

De rosa äggen la jag i en kastrull som jag kokat upp med en rödbeta i bitar och lät ligga över natten. För att de inte skulle flyta på ytan så la jag en assiett över som höll nere äggskalen.

De ljusblå äggen fick ligga samma tid i vatten som kokat med björnbär. Jag kokade vattnet med bären/rödbetan ca en kvart så att det blev riktigt färgat och sedan silade jag bort dem så att äggen bara låg i vattnet under natten. Det blev som en liten hinna utanpå så de mörkare blå äggen har hinnan kvar men på ett ägg skrapade jag av hinnan och då fick det den mer ljusblå färgen.

Ett naturligt påsktips!


Mitt liv | |
Upp
hittarecept.se