Mot ett giftfriare hem

 
 
För inte så längesedan har jag börjat förstå vikten av att försöka få bort så mycket onödiga gifter som möjligt från hemmet.
Man får ta en sak i taget och ta det lugnt, för jag får nästan panik när jag tänker på hur otroligt mycket kemikalier och gifter det finns i mitt hem; i soffor, mattor, rengöringsmedel, kläder, plast och ja, faktiskt allting. En pågående process för man kan inte byta ut allt på en gång om man inte är miljonär. Men jag köper inte nya plastprylar samtidigt som jag fasar ut lite i taget. Och släng inte(!), ge vidare, till second hand osv.
 
 
 
Grejen med detta är att de är hormonstörande och kan ge övervikt, svårt att få barn, sänka hjärnkapaciteten och inlärningsförmågan. Det kan även ge cancer och andra sjukdomar. Bland annat.
Speciellt känsliga är barn och kvinnor i barnafödande ålder. 
 
 
 
Jag handlar sedan tidigare ekologiskt, använder flourfri tandkräm, kör balsammetoden samt har tagit bort 
 
 
Microkupan i plast har försvunnit och vattenkokare har vi inte då det går lika snabbt att koka upp vatten på induktionshällen. Plastsugrör byts mot ekologiska papperssugrör.
 
 
Diskborste ni plast är bytt mot en i trä. Städskåpet har åkt på en riktig utrensning och numera används enbart såpa, vinäger, citron och bikarbonat som rengöring och det blir minst lika rent för det (och på stubben har jag fått massa mer plats i städskåpet). Mer om detta senare och en massa effektiva städknep ska ni få!
 
 
De viktigaste sakerna:
 
- tvätta alltid kläder och textilier några gånger innan du börjar använda dem
 
- köp inte plast till hemmet utan välj andra giftfria material som trä och rostfritt.
 
- undvik plast+värme+mat då plasten utsöndrar gifter vid uppvärmning, ex. skärbrädor, vattenkokare, matlådor och köksredskap
 
- minska ner teknikanvändandet
 
- använd hudvård, schampo och tvål som är utan gifter
 
- torr- eller våtmoppa golven ofta då gifterna samlar sig i damm vilket lägger sig på golvet
 
- använd rengöringsmedel utan gifter. Grumme gulsåpa är helt naturlig och ekologisk (den gröna är egentligen gulsåpa med färgämne)
Tips | |
#1 - - scharff.blogg.se:

Vad använder du för tandkräm? Jag är ute efter en flourfri tandkräm och har testat några men jag är inte riktigt nöjd.

Mvh
Linnea

Svar: jag använde weledas nu men har även urtekrams liggandes som jag ska prova :)
Linda Blad

#2 - - Åse:

Hej.

Glasburkarna med ljusa lock, var har du köpt dom? De till vänster om Rustas glasburkar.... :)

Kram Åse

Svar: Hej Åse! De är från Ikea och går att både frysa in i, micra osv. Superbra matlådor! Rustas gick sönder i micron...
Linda Blad

#3 - - L.:

Okej, jag har testat på det. Urtakrams med aloevera och clementin tror jag det var och den smaka skit. Ingen hit at all! Weledas med salt funkar man man får inte den här fräschhetskänslan av den.
Btw var har du köpt matlådorna av glas samt metallbunkarna? Super härliga. Vi vill också få bort gifter och sånt från både livsmedel och i hemmet. Din blogg kommer jag kika in i mycket oftare. Känner att vi är inne på lite samma spår.
Ha en toppenkväll!

Svar: Jag har Urtekrams tuttifrutti, vet inte hur den smakar men får prova i alla fall. Weledas funkar tycker jag :)
Matlådorna är från Ikea de med vitt lock och de med färgade är från Rusta. Vad härligt att du också är inne på det spåret. Kikar in hos dig med, det är roligt att läsa när man är ungefär lika gamla, har lite samma intressen! :) kram Linda
Linda Blad

#4 - - Miaa:

Tycker det är bar att folk bloggar om detta..fler behöver FATTA att det är fakta och ingen trend.
En liten sak som gjorde mig otroligt glad är att dom börjat sälja urtekrams tandkräm på coop..woop woop :)

Svar: håller helt med dig! aha, heja coop!
Linda Blad

#5 - - Denise:

Hej! Har du lyssnat på Agnes Wolds vinterprat? Det ger lite lugn i själen:) Kram!

Svar: nej det har jag inte. än. men det ska jag göra! tack för tipset!
Linda Blad

Upp
hittarecept.se