Gammaldags smårutig klänning

Denna smårutiga klänningen sydde jag av en skjorta som jag fick. Eftersom jag gått in i någon sorts sy-om-kläder-dimma nu så har jag annonserat för lite bekanta att om de ändå ska rensa ut kläder så kan de komma med dem till mig. Denna skjortan var en av de plagg som fick ett nytt liv i annan skepnad.

Augusti 011

Jag använde den ursprungliga kragen (som jag klippte av och då såg den ut såhär istället) och knäppningen. underlättar massa att försöka använda det som finns av knäppningar, kragar och andra saker som är svåra att sy själv. Både vad väller tid och energi. Det är något jag verkligen lärt mig av boken Go Recreate (som jag lärt mig massa vad gäller att sy om plagg) som jag verkligen kan tipsa om till alla som gillar att sy om kläder som jag. Ingen reklam bara ett grymt tips!

Kjolen på klänningen är de nedersta 35 cm på skjortan som jag bara klippte rakt av. Då slipper man sy fåll och kan använda den som redan är sydd. Extra bra om materialet är lite silkigt, tunt och svårt att hantera. Sedan rynkade jag den manuellt, genom att bara lägga veck allteftersom jag sydde, men man kan också sy långa stygn av raksöm och dra i så att den rynkar sig också. Ärmarna klippte jag ut i det tyget som blev över och på ritningen nedan kan ni se lite mer vilken form jag klipper ärmen i för att det ska bli som på klänningen. Gör den längre än själva ärmhålet så att den går att rynka.

 

 

 

Mitt liv | |
Upp
hittarecept.se